Grupa I
Jakie ziemie zjednoczył Mieszko I?. Objaśnij daty: 966r., 972r.,Jakie było znaczenie przyjęcia chrztu? . Kim była Dobrawa dla Mieszka I. ( dane na dyskietce dotyczące Mieszka I)
Grupa II
Czyim synem był Bolesław Chrobry? Jak układały się stosunki z Niemcami i Rusią Kijowską za czasów Bolesława Chrobrego? Jakie ziemie przyłączył do Polski ? Objaśnij dat 1000r.,1025r.,Jaki związek istniał między Bolesławem chrobrym i św. Wojciechem? ( Prezentacja multimedialna Piastowie )
Grupa III
Objaśnienie pojęcia „ statut”, rok 1138, Jak się nazywał ojciec Bolesława Krzywoustego? Jakie ziemie otrzymali poszczególni synowie Bolesława Krzywoustego? Czy przetrwała zasada senioratu? ( Internet)
Grupa IV
Jak się nazywał Ojciec Władysława Łokietka? Jakie ziemie zjednoczył? Gdzie i kiedy odbyła się jego koronacja .( Historia Polski)
Grupa V
Objaśnij datę 1364r. Czego dokonał Kazimierz Wielki dla Polski? Uzasadnij, prawdziwość powiedzenia- „ Zastał Polskę drewnianą, a zostawił murowaną”
( Encyklopedia Multimedialna- „Poczet królów polskich”)
VI . Po upływie określonego czasu grupy prezentują przygotowaną wiedzę.
VII. Na tablicy nauczyciel zawiesza oś czasu, uczniowie umieszczają na nie najważniejsze daty z życia rodu Piastów.
VIII. Podsumowując wiadomości uczniowie uzupełniają wspólnie otrzymane krzyżówki na kartkach, przygotowane przez nauczyciela.
Uzupełnij krzyżówkę, z literek umieszczonych na żółtym tle odczytaj hasło.
Powodzenia!
1. Nazwa plemienia zamieszkującego Wielkopolskę.
2. Za pośrednictwem jakiego państwa Mieszko I przyjął chrzest?
3. Kim był Otton?
4. Ziemia przyłączona przez Bolesława Chrobrego do Polski na zachodzie.
5. W 1241r. najechali na Polskę.
6. Stolica Zakonu Krzyżackiego.
7. Jaki przydomek miał Władysław II, syn Bolesława Krzywoustego?
8. Konrad………………. sprowadził Krzyżaków Do Polski.
9. Wyższa szkoła założona w Krakowie przez Kazimierza Wielkiego.
|
1.
|
P
|
O
|
L
|
A
|
N
|
I
|
E
|
|
|
2.
|
N
|
I
|
E
|
M
|
C
|
Y
|
|
|
|
3.
|
C
|
E
|
S
|
A
|
R
|
Z
|
|
|
4.
|
M
|
I
|
L
|
S
|
K
|
O
|
|
|
|
|
5.
|
T
|
A
|
T
|
A
|
R
|
Z
|
Y
|
|
|
6.
|
M
|
A
|
L
|
B
|
O
|
R
|
K
|
|
|
|
7.
|
W
|
Y
|
G
|
N
|
A
|
N
|
I
|
E
|
C
|
8.
|
M
|
A
|
Z
|
O
|
W
|
I
|
E
|
C
|
K
|
I
|
|
|
9.
|
A
|
K
|
A
|
D
|
E
|
M
|
I
|
A
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IX. Polecenie wklejenia tabelki do zeszytu i przygotowanie się do sprawdzianu.
X. Ocena aktywności uczniów na lekcji
Uzupełnienie kart samooceny przez ucznia
Uczniowie karty samooceny otrzymują od nauczyciela.
Informacje zwrotne. Moje wrażenia po lekcji .
JAK OCENIAM SWOJĄ PRACĘ ? W czasie ostatnich lekcji najbardziej zainteresowało mnie..................................
................................................................................................................................
................................................................................................................................
Wypełnij tabelkę, stawiając w odpowiedniej rubryce znaczek „+”
Jak pracowałem?
|
Dobrze
|
Źle
|
Tak sobie
|
Na lekcji i w domu pracowałem(am)
|
|
|
|
Rozumiałem (am) tematy i polecenia
|
|
|
|
Wymieniam główne plemiona zamieszkujące ziemie polskie
|
|
|
|
Wiem co wydarzyło się w latach: 966, 1000, 1025,1320, 1364
|
|
|
|
Umiem scharakteryzować takie postacie, jak: Mieszko I, Bolesław Chrobry, Kazimierz Wielki
|
|
|
|
Lokalizuję na mapie Polskę Mieszka I i Kazimierza Wielkiego, państwo Zakonu Krzyżackiego, Gniezno Kraków, Malbork
|
|
|
|
Posługuję się słowami: plemię, dynastia, koronacja, kronika
|
|
|
|
MOIM ZDANIEM:
· zrobiłem /zrobiłam duże postępy
· mógłbym / mogłabym pracować lepiej
(Podkreśl stosowną odpowiedź)
Opracowała Małgorzata Danilewicz